Yazı Detayı
20 Mayıs 2019 - Pazartesi 10:37 Bu yazı 473 kez okundu
 
'Yazı'yı Denemek
Yusuf ALİOĞLU
aburtaskiray@gmail.com
 
 

Thomas Wolf, ‘yazmak unutmak içindir, anımsamak için değildir’ der.

                                                                                    

Unutmak ve hatırlamak arasında yakaladığım dört med ayarındaki koordinat ile varsıllık ve yoksulluk üzerinden yazıyı denemeye yekindim. 

 

Toprak gibi savrulmuş duygulardan damıtılarak ulaşılmış en kekremsi söz kulelerine harfi cer ile dokunmayı denesem dedim örneğin…

 

Karanlığı aydınlık ile karıp safran renkli gökkuşağından sökün etmiş yaldızlı parıltılarla, ebced makamında arzın enlemine yatsam, boylamına tutunsam…

 

Ekvator deyip ağuşumu açsam yazının en sıcak, en gevrek satırlarına; ‘incire ve zeytine andolsun’ demeyi deneyerek yazının güven veren sesinde yasak marşlar denesem…

 

Minval deyip koynumda ashab-ı uhdud resimleri ile sabahları denesem ve diğer yanımda mağara duvarlarına çizilmiş gravürlerden gölgelere seslenmeyi denesem…

 

Yazıyı kanla denesem diyerek at kişnemelerine, kılıç şakırtılarına gölge olmuş metamorfozlardan bir tutam biriktirerek Hiroşimaya uzansam…

 

Yazıyı su ile denesem diyerek Ortadoğu’nun sığ koylarında kadim kavgalara meydan olmuş mekansallık metaforundan bir Nil, bir Fırat çizebilsem…

 

Yazıyı, ‘Selahattin ve adalet devleti’ diyerek Kudüs semalarındaki maznun bulutlar üzerinden denesem; Aliya diyerek bir ah çekip Batının koynunda hikmet savaşçılığını yeşil rasyonalizm ile yazınsallığa aktarabilsem; Kurtuba medeniyetini millici reflekslere kurban etmeden denizler fatihinden Endülüs’e çıkarma istesem ve İtalyan Pippa Bacca’ya adalet dilesem…

 

Yazıyı kalemle denesem diyerek Sami torunlarının çöllerde yükselttiği otantik hadariliklere sahne olmuş bilişselliklere İmam Ebu Hanife’yi eklesem…

 

Yazıyı çıplaklık kültüründen azade denesem diyerek, modern tekstil tezgahlarında burka üretsem veya Latin tarzından esinle kipalar pazarlasam Saduki neferlere…

 

Yazıyı metropoller ile denesen diyor içimden bir ses. Sesime aksi seda bir şair; ‘Birikinti gölleri geç, beton apartmanları geç, yont kaldırımları / bir bir ayıkla mezarları’ diyor. Ha Sodom Gomore ha Manhattan; ‘nehrin yatağını öp sen ey savaşçı’ diye ekliyor.

 

Yazıyı şehir ile deniyorum. Gaiplerden bir ses: ‘Ötesi yok! İşte ben yemin ediyorum bu beldeye’ diyor. Alnından öpüyorum şehrin ve bitlerini bir bir ayıklıyorum…   

 

Cehaleti yazı ile deniyorum. ‘Cahilin cüreti cehaletindendir’ diyor ahbariyyun.

 

Yazıya Tabiat Risalesinde pozisyon kazandırmak üzere çilek ve nar diyorum… ‘kulu veşrebu vela tusrifu’ diyor Elmalı’lı müfessir.

 

Yazıyı kutsal yazıcılarla denemek istiyorum. Sayısız düşman sahibi Cebrail beliriyor satır başlarında. Cebrail demişken Marks üşüşüyor kafama. Muhammed İkbal’in deyişiyle ‘Cebrail’i olmayan peygamber’ yani.

 

Yazıyı karşılıksız kalmış sevdalar adına deniyorum. ‘Kalakalmış bir kıyıda melul ve tenha /  kalbim gibi’ diyorum. ‘Daracık ceplerinde kaybolan elleri ile titreyen ve bir sıcak somun için yalın kat bir don için yapraklar gibi bulvarlara dökülen kenar mahalle çocuklarını’ ıslak gözlerle selamlıyorum.

                        

En makul ve en metin ölçü diyerek, yazıyı denemeyi kutsal metinlere sunuyorum. ‘Hangi suçtan ötürü öldürüldüler’ çığlığının, asumanın derinliklerinde kocaman levhalara İbrani lisanında ‘Halepçe’ yazdığını görüyorum.

 

Yazıyı iktisat ilminin makro ve mikro versiyonları ile sorguluyorum. ‘Altını ve gümüşü biriktiren’ azgınlar için alfabenin tükendiği ihbar ediliyor. Rebeze çölü medfununa bir fatiha diyor göğün çocukları.

 

Fizyokratlar ve Merkantiller Pareto’nun optimumunda buluşuyor. Tekasür deniyor, kenz deniyor; istiğna ve mustağni ekleniyor. Namazı engelleyen müstebit müşrikler geçiyor merasim alanından. Sesli harfler yasak diyor münadi.

 

Şehrin öbür ucundan koşarak gelen bir adam, ‘yazıyı dinleyerek deneyin’ diyor. Yazıyı vahiyle deneyin, yazıyı elçilerle deneyin diyor. Yazıyı ücretsiz öğretenlere kulak verin diyor. Mamoste diyorum, Cemaleddin imzalı evrak-ı mevkuteye. Ve bir palto beliriyor ucunda kirpiklerimin.

 

Çöle serilen bembeyaz bir örtü, altında sarı üstünde mavi renklerden bir tütsü ile, ‘Harun’un kardeşi’ diye inliyor. Samiri’yi yazı ile sınıyorum. Tih çölüne gökten bıldırcın eti ve helva suretinde yazı dökülüyor. Buzağı sessiz bir alfabe ile böğürüyor. Tuva vadisinden yazı silüetinde yükselen ateşe koşuyorum. ‘Ayakkabılarını çıkar’ deniyor Musa’ya. ‘Yazıyı ayakkabısız dene’ emrediliyor.

 

Yazıyı Hira ile yorumluyorum. Uykusuz entelektüel saatler ve sayısız ruhsal terapiler, seanslar. Yorgun gözler, bitkin dudaklar. Bu karanlıktan Yusuf çıkar mı yollu dualar.

 

Yazıyı okuyarak deniyorum. ‘Kalemle yazmayı öğretenin adıyla’ diyor minareler. Yazıyı okuyarak deniyorum. ‘Nun. Kaleme ve satır satır yazdıklarına andolsun’ diyor mağribli bir faki. 

 

Yazıyı toplumsal sorumluluk ile deniyorum. Sırtında abası ile Mekkeli bir çoban. Kurutulmuş et yiyen kadının oğlu, evreni kucağına alıp yazarak okuyor, okuyarak yazıyor.

 

Ve Şems ile Celaleddin’in buluşmasına ilham olan büyük vaka yaşanıyor: okumak ile yazmak buluşuyor.

 

…yazmayı okumak ile denemenin sırrına muttali oluyorum.

 

…‘Ey tatmin olmuş nefis’ denen cenah için sıraya koyuluyorum.

 
Etiketler: 'Yazı'yı, Denemek,
Yorumlar
Diğer Yazılar
1960-70 YILLARINDA BİNGÖL’DE SİYASAL HAYAT
Sanatçı ve Toplum
“Bir İnsanın Kim Olduğunu Güçle İlişkisi Belirler”
Şehir ve Kent Geriliminde İnsan
Nereden Nereye
Cehaletin Halleri
İLAHLAR ÇOCUKLARIMIZI TÜKETMESİN
GÖSTERİ TOPLUMU
ŞİİRİN GÜNCESİ -7- 'SULTAN'
BAUMAN’IN ‘AKIŞKAN DÜNYA’SI
Kaç Engerek soyundan, Sığın Aydınlığın Rabbine
ZAMANA DÜŞEN BİLİNÇ SAHNELERİ
FİKRETMENİN KARAKTERİ
ŞİİRİN GÜNCESİ -6- ‘SÜRGÜN ÜLKEDEN BAŞKENTLER BAŞKENTİNE’
BENDEKİ NOTLAR -8-
KARANLIĞIN KÜLTÜRÜ
MÜNACAT
KARTEZYEN BİLİMDEN SİSTEMLER YAKLAŞIMINA
YAŞAMIN ANLAMINA DAİR BİR GÜZELLEME
AKIL, DÜŞÜNME VE BİLGİ
NE YAPMALI?
Aytmatov’dan Bir Nefes: ‘Gün Olur Asra Bedel’
'İslam Deklarasyonu': Yeniden İman Çağrısı
Medya ve Yeni Bir Dil Sorumluluğu
ŞİİRİN GÜNCESİ -5- ‘SEMUD’
POST MODERN TÜKENİŞ
BAŞKALARININ AŞKIYLA BAŞLIYOR HAYATIMIZ
Kir Tortuları
YIKIN EFENDİLER YIKIN!..
1950-60 ARASINDA BİNGÖL’DE SİYASAL HAYAT
Şiirin Güncesi -4- 'ÇAĞDAŞLAR İÇİN'
BENDEKİ NOTLAR -7-
Akif Emre ve 'Göstergeler'
Çok Partili Hayat ve İlk Muhalefet: Milli Kalkınma Partisi
ŞİİRİN GÜNCESİ -3- ‘SUYU ANDIK VE ÇOCUKLAR SUYA GİRDİ’
İHTİLAF VE TEFRİKA KARŞISINDA BİLGELİK
İNSANA DAİR -1-
BENDEKİ NOTLAR -6-
ŞİİRİN GÜNCESİ -2- ‘KARDEŞİME MEKTUP’
BENDEKİ NOTLAR -5-
RUHUN ‘ÖZGÜR’ HALİ
ŞİİR’İN GÜNCESİ -1- ‘GECE’
BATI DÜŞÜNCESİNİN KIRILMA ANLARI
SCHOPENHAUER AYNASINDA FATMA ALİYE SURETİ
DÜŞÜNMEK KADAR ASİL
KARTEZYEN DİNDARLIK
BENDEKİ NOTLAR -4-
SEYYİD KUTUB YORGUNLUĞU (MU?)
YARGI DEĞİL İSTİKAMET
MUHATAPLARA BEYANIMDIR İNSAN KALBİYLE DÜŞÜNÜR
BENDEKİ NOTLAR -3-
SÖYLE MARGOS NERELİSEN?
SELAM OLSUN ÜÇÜNCÜ YOLA
SİSTEM VE UYGULAYICILAR
YERLERİN ÖĞRETMENİ, GÖKLERİN ÖĞRENCİSİ: ALİYA
EVRENSEL OLAN NEDİR/KİMDİR?
VARLIK, AKIL, ADALET, EYLEM, SÜKUN VE RÜCU
Hüznün Zaman Sarkacı: Eylül
BENDEKİ NOTLAR -2-
BENDEKİ NOTLAR -1-
HAYDİN FELAHA
Çocuk ve Merhamet
SÜKUT MAKAMINDAN KLAS MEKTUPLAR
YAŞAM BİLGELİĞİ YA DA MUTLULUK ÖĞRETİSİ
BAUDRİLLARD: RADİKAL DUYARLILIK
TARKOVSKY VE SİNEMA SANATI
TEO-POLİTİK NOTLAR
AKLIN MEKAN İLE İMTİHANI
.
BİNGÖL Egazete
Yazarlar
Anketler
Belediye'ye devredilen askeri alana ne yapılsın ?
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Medipol Başakşehir
38
0
2
5
11
18
2
Galatasaray
32
0
4
5
9
18
3
Yeni Malatyaspor
32
0
4
5
9
18
4
Kasımpaşa
29
0
6
2
9
17
5
Trabzonspor
29
0
5
5
8
18
6
Beşiktaş
29
0
5
5
8
18
7
Atiker Konyaspor
28
0
4
7
7
18
8
Antalyaspor
28
0
6
4
8
18
9
Sivasspor
24
0
6
6
6
18
10
Göztepe
22
0
10
1
7
18
11
Bursaspor
21
0
4
9
4
17
12
Alanyaspor
21
0
9
3
6
18
13
Kayserispor
20
0
8
5
5
18
14
MKE Ankaragücü
20
0
10
2
6
18
15
Akhisarspor
17
0
9
5
4
18
16
BB Erzurumspor
16
0
8
7
3
18
17
Fenerbahçe
16
0
7
7
3
17
18
Çaykur Rizespor
12
0
7
9
1
17
Arşiv